16 Ekim 2009

Sokrates'in Üçlü Filtre Sistemi

Sokrates’in 3’lü filtre sistemi, kendisiyle konuşmaya gelenleri değerlendirip öyle konuşuyormuş. Buyrun sizde bir bakın nasıl bir filtrelemeymiş ...

Bir gün tanıdığı büyük bir filozofa rastladı ve filozof dedi ki:

"Arkadaşınla ilgili ne duyduğumu biliyor musun ?"

"Bir dakika bekle." diye cevap verdi Sokrates.

"Bana bir şey söylemeden evvel senin küçük bir testten geçmeni istiyorum.

Buna Üçlü Filtre Testi deniliyor."


"Üçlü Filtre?"

"Doğru," diye devam etti Sokrates. "Benimle arkadaşım hakkında konuşmaya başlamadan önce, bir süre durup ne söyleyeceğini filtre etmek, iyi bir fikir olabilir."

Birinci filtre: Gerçek Filtresi

"Bana birazdan söyleyeceğin şeyin tam anlamıyla gerçek olduğundan emin misin?"


"Hayır," dedi adam. "Aslında bunu sadece duydum ve ...."

"Tamam," dedi Sokrat. "Öyleyse , sen bunun gerçekten doğru olup olmadığını bilmiyorsun. Şimdi ikinci filtreyi deneyelim."

İkinci Filtre: İyilik Filtresi

"Arkadaşım hakkında bana söylemek üzere olduğun şey, iyi bir şey mi?"


"Hayır, tam tersi..."

"Öyleyse," diye devam etti Sokrat. "Onun hakkında bana kötü bir şey söylemek istiyorsun ve bunun doğru olduğundan emin değilsin. Fakat yine de testi geçebilirsin, çünkü geriye bir filtre daha kaldı."

Üçüncü Filtre: İşe Yararlılık Filtresi

"Bana arkadaşım hakkında söyleyeceğin şey benim işime yarar mı?"


"Hayır, gerçekten değil."

"İyi," diye tamamladı Sokrates.

"Eğer, bana söyleyeceğin şey doğru değilse, iyi değilse ve işe yarar ya da faydalı değilse bana niye söyleyesin ki?"

Hiç yorum yok: